Thursday, August 2, 2012

SEIKO UFO Chronograph Auto-SOLD

Jam model UFO ni pertama kali 'singgah' di MyLocken sepanjang 4/5 tahun aku berkecimpung dalam dunia horologi ni. Aku jadi sayang pada jam ni sebab beberapa perkara yang mengagumkan. Antaranya ialah sifatnya yang menepati masa dan saiznya yang besor gedabak sekaligus menonjol pada pandangan mata peminatnya dan membuatkan mata mereka yang gilakanya hampir terjojol.

Dial tak la bersih sangat hingga setanding jam baru dari kedai tapi kira cantiklah juga kalau nak banding dengan 'rakan-rakan' yang sebaya beliau. Tu tengoklah emblem SEIKO tu jelas kelihatan masih bersih berseri.

Begitu gagah dengan casing besar dan berat, bracelet jugak tebal dan solid.

Tu dia cuba tengok bijik-bijik seni solid dan pejal yang dijalin menjadi seutas rantai yang memegang jam ni. Jarang nak dapat jam ni dengn rantai asal dia ni sebab kebanyakanya telah 'dirembat' sebelum jam nya dijual. Tak patut perbuatan tu...

Imej jarak dekat memaparkan jarum-jarum yang bertugas sekian lama atas permukaan dial jam ni. jarum2 kecil stop watch dan jarum masa berwarna oren begitu menarik perhatian.

Ini juga antara sebab mengapa aku sayang dan suka jam ni. Yesss...jarum saat yang tepat pada sasaran (pukul 12) apabila stop watch di set kepada zero. Mengagumkan bagi sebijik jam yang berusia puluhan tahun begini.

Casing yang besar, berat, tebal, solid.

Gagah. Itu je yang boleh aku katakan. Ringkas dan padat.

Agak kecik Oris Star tu bila dibandingkan dengan Si UFO ni. Macam anak dengan bapak je gayanya.

Enjin automatik yang pertanggungjawab kan mengisi ruang perut jam ni. Masih lancar dan tepat masa.

'No I/C' UFO ni tertera kat permukaan penutup belakang jam.
6138-0030

Jam ni lawa dan full ori serta tepat masa. Kalau ada yang berminat boleh majukan permohonan anda dengan tawaran-tawaran menarik tapi bagi aku kalau tak jual pun tak apa sebab memang syok pakai. Thank you for watching!