Monday, February 7, 2011

PAGOL Lima Ribu Green Palma - SOLD


Model siri 5000 yang amat menarik perhatian aku ketika ia masih tersarung kemas pada pergelangan tangan seorang otai 'si kaki kumpul jam' di tempat aku. Setelah berbincang serba sedikit mengenai sejarah silam Si Lima Ribu ni, yang empunya memohon jasa baik aku dan memberi mandat dengan budi bicara untuk membantunya menjualkan jam ni memandangkan aku ada platform yang baik untuk jualkan. So ini lah dia Si Pagol 5000 rakan ku.

-automatik 25 jewels

-keseluruhan parts masih asal
-dial unik dan lawa dengan pokok kelapa hijau

-casing berat, tebal dan besar


Antara keistimewaan jam ni ialah marker dia pada pukul 12,6 dan 9 menggunakan batu 'permata' oren yang memang jarang kedapatan pada mana2 jam vintaj kecuali beberapa model jam lama tiruan yang konon2 nya NOS condition yang berlambak dipasaran kini. Selain batu oren itu marker yang lain juga tak kurang unik nya sebab tebal dan besar2.


Ini perbandingan rupa paras 4 bijik model 5000 yang berbagai rupa. Yang bertanda 'sold' tu kira dah jual lah atas permintaan dan yang terbaru ni masih di peringkat suai kenal. Tapi jika berani dan tak boleh tidur malam angau teringat dan terbayang-bayang akan keanggunanya silakan masuk merisik dan aku boleh bagi penawarnya. Awal2 nak bagitau harga memang jauh lebih mahal atas permintaan yang empunya harta sendiri. Aku sekadar batu loncatan kawan tu jer. Berbalik kepada perbandingan 'mereka' ni tadi, memang jelas kelihatan bahawa Si 5000 terbaru ni jauh lebih anggun dari yang 'bertiga' berdasarkan kepada ciri2 yang beliau miliki sendiri. Jadi kita boleh simpulkan bahawa Pagol ni RARE dan LAWA bangat.


Penampilan asli yang sering jadi buruan peminatnya. Aku pun minat gak tapi biarlah aku beralah dengan korang yang jauh lebih ekstrim kumpul jam dari aku yang baru setahun jagung main benda keramat nih...


Bersantai ala2 model..dah mula nak jadi riak la tu sebab tadi dah terpilih jadi Ratu Pagol mengalahkan yang tiga bijik kat atas tadi tuh...takpe biarkan dia eksyen dulu nanti kalau aku dapat model yang lagi rare aku letak gambar dia nih sebagai looser besar2 bior dia rasa...hehehhee...

Pokok kelapa ke pokok kurma? Apa pendapat korang? Pada pendapat aku...ishkh aku pun tak berani nak kompom lah pokok apa ni..bior lah asalkan dia tetap segar menghijau kira dan cun dah tu...kalau dia mati atau jadi kering pulak nanti aku jugak yang susah nak jawab komplen dari korang....

Itulah rupa 'batu permata oren' yang aku habaq kat hangpa tadi...memang lawa dan bersinaq lagi..kalau buat batu cincin pun lawa jugak tapi mesti mau banyak bijik la sebab dia kecik ja...lagi satu persoalan untuk hangpa jawab kot tau la...Batu jenis apakah geranganya batu marker oren tu? batu delima kah? batu Swarovski kah? atau Batu Caves kah? aku memang tak berani kompom pasal kes yang satu nih...takde ilmu pasal batu2 mistik macam ni...diluar bidang....

Ni aku ada shoot gambar dua bijik batu oren misteri pada kedudukan pukul 9 dan 12...

Emblem pokok hijau dan angka 5000 begitu anggun menghiasi permukaan lanskap jam nih...rasanya jam2 lama macam nih memang lebih lawa dari jam2 moden sedia ada...jam2 sekarang mana nak ada emblem pokok timbul macam ni....

Pakej lengkap sebijik jam vintaj...lawa, unik, rare dan full original

Crown pun ada gambor pokok gak...ala macam Pagol2 yang lain jugak...

Penutup belakang casing pun ada gambor pokok gak siap dengan pengesahan swiss sebagai pembuatnya agar kita tak ragu-ragu akan asal-usul nya setelah sekian lama menetap di Tanah Malaya ni...

Enjin automatik 25 jewels ni masih dalam keadaan cantik, bersih dan lancar pergerakanya...


Apa komen korang tengok gambar ni? nak kata sempoi la tu kan?..time kasih sebab memang susah pun nak dapat view macam ni...puas adjust kamera cap ayam aku tu nak dapat hasil macam ni tapi ada gak yang kata senang nak buat...hang terror hang buat!

Bukan emblem pokok hijau tu je timbul tapi tulisan Pagol pada clasp ni pun timbul gak. Memang klasss Pagol 5000 nih! dia main timbul2 je untuk tarik publisiti...